Rozwój pracowników pomimo lockdown’u? Znaleźliśmy na to sposób!

Gdy napiszę o tym, że miałam z moim zespołem rozwoju kilka dni na to, żeby w czasie lockdownu zmienić zupełnie system szkoleń w naszej firmie, chyba nikogo nie zaskoczę. Przecież przed tym wyzwaniem stanęły setki firm i zespołów HR. Mam jednak nadzieję, że zainspiruje Was nasz pomysł, który z powodzeniem wdrożyliśmy. 

#lockdown #rozwójpracownika #medium 

Pracownicy Benefit Systems – jak i większości firm – z dnia na dzień znaleźli się w mało komfortowej sytuacji, bo nagle dom był w pracy, a praca w domu. W niektórych przypadkach doszedł jeszcze etat nauczyciela. Wszyscy byli bombardowani codziennie przez dziesiątki negatywnych komunikatów z mediów. Szybko zaczęliśmy w naszym zespole HRowym myśleć nad tym, jak wesprzeć naszych pracowników w realizacji zadań w obecnej sytuacji? Nasze założenie było jasne: rzetelne, sprawdzone treści, zaproponowane w elastycznej formule, która dopasowana jest do sytuacji domowo-zawodowej pracowników, były wtedy szczególnie potrzebne. Tylko jak od teorii przejść do czynów?

Zróbmy rozwojowy „program telewizyjny”

Spotkałam się z moim zespołem – online, oczywiście. Temat był tylko jeden – mało optymistyczne wiadomości na świecie związane z koronawirusem. Wtedy właśnie padł pomysł: a gdyby tak stworzyć własne medium? Nie kolorować sztucznie rzeczywistości, ale sprawić, żeby nasi pracownicy inaczej spojrzeli na to, co się dzieje? Nawet w czasie trudnym możemy i potrzebujemy wzmacniać swoją postawę i swoje kompetencje. Tak też zrobiliśmy. Powstał Rozwojowy Rozkład Tygodnia! Nasze własne medium. Sposób na kontakt z pracownikami, na budowanie u nich pozytywnego nawyku efektywnego funkcjonowania i pracowania w lockdownie. 

Rozwojowy Rozkład Tygodnia – medium w wersji live i „na żądanie” 

Postawiliśmy na szkolenia i warsztaty – realizowane teraz online –  w naszym firmowym intranecie. Miały one:

  • wspierać pracowników w utrzymaniu komfortu oraz jakości pracy,
  • przypominać o tym, jak bardzo ważne jest dbanie o siebie i swój psychofizyczny dobrostan, 
  • wzmacniać pozytywne i konstruktywne postawy w oparciu o wartości firmy oraz potrzeby wynikające z zajmowanego stanowiska. 

Działania rozwojowe były między innymi w formie: filmików, sketchnotek, podcastów, webinarów, warsztatów czy interaktywnych webwarsztatów. Obmyślając sposoby przekazu skupialiśmy się na tym, żeby forma była maksymalnie skondensowana – od 40 minut do 2 godzin.  Tam, gdzie było to możliwe, szkolenia były nagrywane, aby można je było odtwarzać w późniejszym czasie, kiedy uczestnik znajdzie chwilę lub będzie miał taką logistyczną możliwość.

Postawiliśmy na różnorodny w formie przekaz, bo założyliśmy że pracownicy mają nie tylko różne możliwości logistyczno-organizacyjne ale też różne style uczenia się. Naprawdę każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

To tylko kilka przykładowych obszarów i sposobów, w jakich próbowaliśmy „ugryźć” dany temat w ramach Rozwojowego Rozkładu Tygodnia:

  • Wiele twarzy stresu – webinar o fizjologicznych aspektach stresu oraz o tym, jak postrzeganie stresu może wpływać na jego skutki. 
  • Efektywność osobista w pracy zdalnej -webwarsztat o praktycznych narzędziach wspierających swoją organizację pracy oraz o mitach dotyczących zarządzania sobą w czasie. 
  • Emocje w kryzysie – filmik rysunkowy, z którego można było dowiedzieć się, co dzieje się z naszymi uczuciami i jak możemy sobie z nimi poradzić?  
  • Po pierwsze i najważniejsze Masz Wpływ – webinar pozwalający zmienić perspektywę, złapać dystans oraz dokonać refleksji nad tym, co jest naprawdę ważne.  
  • Naturalne metody wspierania odporności – nagranie z bogatą wiedzą dietetyczną i poradami, jakie suplementy wzmacniają układ odpornościowy.  
  • Cykl podcastów o szczęściu – wyjątkowa możliwość zadania sobie ważnych pytań, np. Jak poczuć pełnię szczęścia w życiu? Jak być szczęśliwym w trudnościach i od czego zacząć? 
  • Czarny łabędź – rysunkowy filmik o tym, jak pokonać kryzys i jak zacząć postrzegać obecną wymagającą sytuację jako szansę.  

W naszym działaniu nie było przypadkowości. Były za to stałe godziny i dni działania. Tak, żeby pracownicy BS nawet w tym codziennym wyzwaniu domowo-zawodowym mogli mieć jakiś punkt odniesienia. Pod koniec każdego tygodnia podsumowywaliśmy, co się wydarzyło i już zapowiadaliśmy wydarzenia na kolejny tydzień. Tak, żeby każdy mógł sobie zaplanować swój dzień i zadbać o rozwój zgodnie z własnymi potrzebami. 

Staraliśmy się dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. Program w naszym benefitowym, wewnętrznym, medium wyglądał zatem tak:

  1. Wtorkowa „narzędziówka” skierowana była dla wszystkich potrzebujących pilnego wsparcia technicznego ze względu na konieczność szybkiego przestawienia się online; szkolenia dawały okazję nauczenia się konkretnych programów i aplikacji (np. Microsoft Teams, Outlook, Excel, Power Point, Canva, MS Word, i wiele innych). 
  2. Środowe szkolenia szefowskie wspierały liderów dostarczając treści, które pomagały im zarządzać zespołem pracującym zdalnie i/lub hybrydowo, przy jednoczesnym utrzymaniu ducha zespołu, jego zaangażowania i motywacji (np. Zarządzanie w kryzysie, Zarządzanie zdalnym zespołem, Rola lidera w czasach kryzysu i niepewności, itd.)
  3. Czwartkowe szkolenia rozwojowe oferowały konkretną i merytoryczną dawkę wiedzy wszystkim chcącym wzmocnić swoje pozytywne nastawienie i kompetencje miękkie (np. Radzenie sobie z trudnymi emocjami).

Dla naszego teamu to była też niezła szkoła uczenia się nowych rzeczy. Sami tworzyliśmy podcasty, uczyliśmy się programów technicznych, których potem to my uczyliśmy podczas wtorkowej „narzędziówki”. Była to również okazja do odświeżenia starych umiejętności, nie używanych z powodu natężenia bieżącej pracy i innych bardziej dostępnych opcji, np. przypomnieliśmy sobie umiejętność robienia notatek wizualnych po webinarach czy filmików rysunkowych pokazujących skomplikowane treści w prosty i przystępny sposób.

Tak właśnie działaliśmy w lockdown – nie tracąc czasu i realnie wspierając naszych pracowników. Był czas na informację zwrotną i ocenę działań. Najważniejsze dla nas było, aby odbiorcy korzystali i wdrażali proponowane treści. Z całą mocą mogę napisać, że tak było. Liczba użytkowników i ich oceny oraz prośby o kontynuowanie programu po powrocie do biura to pokazały.   

Ciąg dalszy….

Ciąg dalszy nastąpił! Już wdrażamy kolejny etap naszego Programu Rozwojowego dla pracowników Benefit Systems. Wiemy, że nie ma powrotu do poprzedniej formy, czyli kilkugodzinnych szkoleń i warsztatów stacjonarnych.

Taki systematyczny sposób proponowania treści w maksymalnie skondensowanej i dostosowanej do potrzeb odbiorców formule okazał się bardzo potrzebny, a pracownicy zapowiedzieli, że chętnie skorzystają z niej teraz, po lockdown’ie. Co więcej w naszej ankiecie licznie wskazali nam, co chcieliby rozwijać i na czym warto się skupić. Na podwalinach Rozwojowego Rozkładu Tygodnia, feedbacku i odpowiedzi udzielonych w ankiecie niezwłocznie przygotowałyśmy cykl różnorodnych szkoleń i warsztatów „4 Strony Rozwoju”, które komunikujemy pod hasłem Poszerzaj horyzonty na 4 sposoby.

Wszystko to wymagało od naszego teamu – i nadal wymaga – sporej otwartości, elastyczności i odwagi. Nie mieliśmy pewności: w jaki sposób zareagują pracownicy BS, czy podążą za nami tą nową ścieżką. Na razie kroczymy po niej razem.

Jestem bardzo ciekawa, jak w Waszych firmach zareagowaliście na lockdown? Jak wspieraliście pracowników? A jak teraz wyglądają programy rozwojowe? Zapraszam do dyskusji. 

Justyna Truchel, Kierownik ds. Rozwoju i Procesów HR, Benefit Systems SA

Justyna Truchel
Autor: Justyna Truchel

1 komentarz

  1. Jak widać – dla chcącego nic trudnego. Przetrwają ci, co potrafią się przystosować.
    Pozdrawiam

Może Cię zainteresować

Program High Potential, czyli jak odkryć talent i go rozwinąć. 

Program High Potential, czyli jak odkryć talent i go rozwinąć. 

Wyobraźcie sobie sytuację, w której w najbardziej gorącym biznesowo okresie firma traci trzech kluczowych ekspertów. Głównego kontrolera finansowego, który odpowiadał za budżet firmy, regionalnego kierownika sprzedaży - z najlepszymi wynikami sprzedaży w Polsce, który...

Odwiedź nas

Zaglądajcie na nasze kanały społecznościowe, gdzie znajdziecie
wszystkie najnowsze informacje o HRI i nasze publikacje.

Facebook

YouTube

LinkedIn

Share This