Budowanie zaufania na różnych poziomach przywództwa

Katarzyna Szydłowska

W tegorocznym #TrendBookHRI głównymi tematami przewodnimi są #ZaufaniewBiznesie i #AngażującyLider. Poniższy tekst poszerza ową publikację o perspektywę poziomów przywództwa, ponieważ w zależności od „poziomu zaawansowania lidera” może on w różny sposób budować i wzmacniać zaufanie do siebie.

Menedżerem człowiek się nie rodzi, lecz staje. Wraz z nabywaniem wiedzy, kompetencji i doświadczenia zawodowego wzrasta jako lider, który by być skutecznym potrzebuje obdarzać i być obdarzany zaufaniem. John Maxwell, jeden z największych współczesnych autorytetów w dziedzinie przywództwa, opisuje pięć poziomów dojrzałości liderów. Bazując na tym modelu, prezentujemy w jaki sposób w zależności od swojego poziomu przywództwa możesz budować lub rozwijać zaufanie jako lider w swojej organizacji. Przejście na kolejny poziom oznacza zadbanie o regularne realizowanie zachowań na poziomach poprzedzających i jednoczesne rozwijanie zachowań o kolejne działania, sprzyjające budowaniu zespołów i kolejnych “pokoleń” liderów.

Poziom i źródło władzyOpis poziomu wg MaxwellaOpis poziomu w praktyceZachowania, którymi zbudujesz lub rozwiniesz zaufanie
Poziom 1. Oparty na formalnej pozycji / stanowisku.Masz formalne uprawnienia. Potrzebujesz tytułu, by zarządzać.Właśnie zacząłeś swoją przygodę jako Menedżer. Otrzymałeś stanowisko. Jak sprawić by było czymś więcej niż nadana rola?• Zadbaj o podstawy. Zapisz się na szkolenie z kompetencji menedżerskich.
• Zrób rachunek sumienia i wypisz co jest dla Ciebie ważne i dlaczego.
• Wygłoś „Expose” do zespołu.
• Dotrzymuj słowa, bądź konsekwentny i spójny.
• Zadbaj o swoją responsywność i otwarte drzwi.
• Zacznij budować relacje z zespołem (regularne spotkania, wymiana informacji, pytanie o zdanie, otwarta i transparentna komunikacja).
Poziom 2. Oparty na przyzwoleniu.Ludzie idą za Tobą ze względu na to, jakie budujesz relacje i jaką osobą jesteś.Twoi ludzie zaczęli lubić z Tobą pracować ze względu na to jak ich traktujesz i jakie macie relacje.• Kontraktuj zaufanie (mów o tym, że ufasz i proś o zaufanie).
• Okazuj sympatię i szacunek członkom zespołu.
• Okaż zainteresowanie członkami zespołu na poziomie osobistym – także odsłoń siebie jako osobę.
• Dbaj o dobrą atmosferę w zespole (świętuj urodziny, celebruj sukcesy, doceniaj na forum).
• Wzmacniaj mocne i rozwijaj słabe strony członków swojego zespołu. Regularnie udzielaj feedbacku.
• Bądź przykładem swoich działań („walk the talk)”.
• Okazuj wsparcie wtedy, kiedy jest potrzebne.
Poziom 3. Oparty o skuteczność.Jako lider osiągasz mierzalne rezultaty. Ludzie idą za Tobą, bo jesteś skuteczny.
Regularne osiąganie wyników wraz z zespołem buduje Twoją wiarygodność.
Jako Manager jesteś coraz skuteczniejszy i wraz z zespołem osiągasz wyniki.• Mów jasno o swojej wizji i celach.
• Stawiaj ambitne i jednocześnie realne cele, tak by każdy mógł się rozwijać.
• Dbaj o synergię zespołu.
• Angażuj zespół i pytaj o zdanie. Oddawaj ownership i deleguj.
• Regularnie poszukuj feedbacku.
• Podkreślaj na forum osiąganie wyników przez zespół i jego członków.
Poziom 4. Oparty o rozwój ludzi.Dbasz o sukcesję.
Ludzie idą za Tobą, bo czują, że przy Tobie się rozwijają.
Myślisz już nie tylko o relacjach i wynikach, ale także o tym, żeby ludzie mogli także rozwijać się razem w Tobą w ścieżce menedżerskiej.• Rozwijaj samoświadomość – dbaj o czas na refleksję, poznawanie siebie i rozwój.
• Deleguj zadania operacyjne, by mieć czas rozwijać innych do poziomu liderów.
• Używaj metod coachingowych do pracy z zespołem.
• Stosuj mentoring do pracy z osobami o największym potencjale liderskim.
Poziom 5. Oparty na osobistym autorytecie.Tworzysz spuściznę – rozwijasz liderów poziomu 4, którzy rozwijają kolejnych liderów.
Ludzie darzą cię szacunkiem. Jesteś dla nich autorytetem.
Najważniejsze w Twojej pracy staje się rozwijanie liderów i mentoring.• Nie zatrzymuj się w miejscu. Nadal się rozwijaj i korzystaj z każdej okazji do nauczenia się czegoś nowego. Słuchaj co mają do powiedzenia Twoi liderzy.
• Okazuj wdzięczność innym za to, co od nich otrzymujesz.