HRInsight odc. 4 (wideo): Lider kontra zaraza. Etyka w czasach kryzysu. cz.1

HRInsight

#kryzys #etyka #lider #menedżer #wartości

Dobry menedżer  to sprawny dyrygent, a lider tworzy partyturę – tak dyskusję rozpoczął etyk Jarosław Kucharski, który z pozostałymi gośćmi Joanny Malinowskiej-Parzydło, zastanawiał się nad tym, jak kierownik orkiestry i twórca dzieła mają pracować w czasach kryzysu, by zachować przy tym wierność wartościom?

Joanna Kucharska Dyrektor Personalna Sii Sp. z o.o., HR Influencer, Marcin Kuśmierz, Prezes home.pl oraz wspominany już Jarosław Kucharski, etyk z Akademii Ignatianum w Krakowie, byli gośćmi czwartego odcinka HRInsight.

Obecność, ważność, wsparcie, zrozumienie, szacunek i otwartość – te wartości goście Joanny wymieniali jako najważniejsza w kontekście etyki menedżerskiej. To właśnie na nie powinni być wrażliwi liderzy i menedżerowie zwłaszcza teraz, w czasie kryzysu. Jarosław Kucharski jasno zaznaczył granicę i różnicę między liderem a menedżerem. Ten drugi organizuje procesy, strukturę firmy, a lider jednoczy ludzi wokół wartości. W kryzysie przed jednym i drugim stoją wyzwania etyczne.

Zadanie lidera? Nie zgasić zaangażowania, kreatywności, wysiłku, który w kryzysie już podjęli pracownicy. Tylko podsycać energię, kierować ją we właściwym kierunku.

Marcin Kuśmierz, Prezes home.pl, zwracał szczególną uwagę na to, że należy przestać myśleć w kategoriach, że skończył się rynek pracownika, a zaczął się rynek pracodawcy. Według niego pracodawca i pracownik nie są na dwóch przeciwległych biegunach. Prezes, firmy która jest największym dostawcą usług internetowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej, najmocniej podkreślał, że kryzys to lekcja człowieczeństwa.

Można znaleźć dobrego specjalistę, szefa, menedżera, ale nie zawsze można znaleźć dobrego człowieka, który dzieli z nami te same wartości. 

Joanna Kucharska przyznała, że narazie z optymizmem przygląda się temu co dzieje się w wielu firmach walczących z kryzysem, jeśli chodzi o zachowania menedżerów i liderów.

Przyszedł czas, że menedżerowi zrozumieli, że warto być liderem. 

Zaznaczyła, że oczywiście nie wszędzie jest idealnie i ważne jest, żeby wyposażyć menedżerów w warsztat liderski. Podpowiedzieć im, wesprzeć w przeprowadzaniu np. trudnych rozmów z pracownikami.

Zobaczcie całą rozmowę, w której padają ważne wskazów, opinie, prognozy.

Jesteśmy ciekawi Waszych doświadczeń – zarówno z perspektywy pracowników, jak i liderów/menedżerów. Dużo słyszy się o zwolnieniach mailem, bez rozmowy i wytłumaczenia. Czy tak jest w Waszych organizacjach? Czy Wy – liderzy – macie wsparcie organizacji i narzędzia, żeby działać etycznie, zgodnie z Waszymi wartościami?

Podzielcie się swoimi uwagami.