Praca szuka człowieka, czyli o marketingu rekrutacyjnym

W środowisku wszechobecnej konkurencji, a także bardzo wysokich wymagań Kandydatów właściwe przygotowanie i skierowanie skutecznej komunikacji rekrutacyjnej staje się realnym wyzwaniem. Jak skupić ich uwagę na ofercie pracy? Jak zagarnąć chwilę atencji właściwych Kandydatów?

Duże ożywienie w branży budowlanej powoduje, że liczba ofert pracy od różnych pracodawców jest naprawdę imponująca. Kandydaci, których gościmy w procesach rekrutacyjnych na stanowiska umysłowe do Budimeksu są najczęściej pasywni, zwykle sami nie szukają pracy. Są w ciągłym ruchu, zwykle brak im czasu na wnikliwą analizę profilu pracodawcy. Raczej nie szukają ofert pracy na znanych portalach z ogłoszeniami, bo pracę mają – i to dobrą, a Ci najlepsi dodatkowo – z interesującym wynagrodzeniem i pakietem benefitów.

Pracowniku, gdzie jesteś?

Dlatego w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym i cyfrowym świecie wciąż musimy być tam, gdzie nasi Kandydaci – w drodze, w sieci, wzbudzając ich zaufanie i zaangażowanie. Komunikację z nimi przygotowujemy biorąc pod uwagę ich codzienne aktywności, sposoby spędzania wolnego czasu, podstawy podejmowania decyzji i preferowane przez nich metody poszukiwania informacji.

Podstawą sukcesu marketingu rekrutacyjnego i kluczem do efektywnej komunikacji z Kandydatami, jest właściwe dotarcie do nich, w odpowiednim momencie i interesujący sposób. Stale szukamy nowych metod przyciągania ich uwagi. Testujemy zupełnie nowe i nowoczesne narzędzia rekrutacji a czasami sięgamy po tradycyjne, dobre i sprawdzone metody marketingu rekrutacyjnego. Są dostosowane do potrzeb bardzo szerokiej populacji (nierzadko 3-pokoleniowej) o różnorodnych preferencjach i codziennych nawykach. Nasz sposób to być tam, gdzie oni – czyli w drodze, w sieci i rekrutując poprzez zaangażowanie.

W drodze

Nasi Kandydaci przemieszczają się każdego dnia, różnymi środkami transportu, w celach zawodowych i prywatnych. Staramy się wykorzystać ten czas na skupienie ich uwagi na naszej firmie i ofercie rekrutacyjnej.

W dużych miastach stosujemy banery informujące o możliwościach zatrudnienia czy też reklamy na przystankach autobusowych (citylight). Do tych, którzy korzystają z komunikacji miejskiej trafiamy za pośrednictwem informacji o naszych otwarciach w tramwajach, pociągach kolejki miejskiej, autobusach czy metrze.  Z kolei dla podróżujących samochodem (własnym lub służbowym J) przygotowaliśmy kampanie w aplikacji Yanosik. Przeprowadzamy też mobilne kampanie SMS (geolokalizacja i targetowanie).

W sieci

Żyjemy w wirtualnym świecie. W mediach społecznościowych i portalach informacyjnych szukamy informacji opisujących bieżące wydarzenia, poszerzających naszą wiedzę, także tą związaną z naszą specjalizacją zawodową. W ostatnim czasie internet stał się jednym z głównych sposobów docierania do kandydatów. Tu również jesteśmy aktywni, prezentując aktualną ofertę zatrudnienia. Tutaj wachlarz możliwości jest naprawdę spory. Zaczynając od zakładki kariery na stronie internetowej Budimeksu dopasowanej do profilu i preferencji kandydatów, przez media społecznościowe, gdzie prowadzimy nasze profile. Publikujemy ogłoszenia, banery i komunikaty na portalach branżowych i specjalistycznych. Na przełomie roku przeprowadziliśmy kampanię na portalu Onet.pl, gdzie publikowaliśmy m.in. artykuły dotyczące wydarzeń w branży i reklamy.

Chcąc przybliżyć kandydatom specyfikę naszych budów testujemy umieszczanie w ogłoszeniach filmów prezentujących kontrakt, na który szukamy pracowników. Komunikację kierujemy także do wnętrza naszej organizacji – informujemy pracowników o aktualnych otwarciach poprzez mailingi, reklamy i banery w intranecie. I wreszcie w naszym świecie, na naszej stronie internetowej zamieszkał Bot rekrutacyjny. Bot aktywnie zaprasza do rozmowy na temat wykształcenia, doświadczenia, certyfikacji, charakteru poszukiwanej pracy i preferencji kandydatów. W ten sposób zbiera podstawowe informacje dotyczące profilu kandydata i przekazuje je rekrutrowi do analizy. Dla naszych najmłodszych kandydatów również przygotowaliśmy mniej standardowy proces rekrutacji. Wykorzystujemy w nim grę rekrutacyjną jako narzędzie selekcji i angażowania studentów, a także absolwentów już na wstępnym etapie rekrutacji na praktyki w Budimex.

Zaangażowanie
 

Wierzymy, że rekrutacja poprzez angażowanie pracowników i kandydatów jest efektywnym sposobem pozyskiwania aplikacji. W Budimeksie dbamy o promocję i reklamę wewnętrznego programu poleceń, który stał się jednym z 5 Top Źródeł kandydatów w naszych rekrutacjach. Ale po co w angażowaniu rekrutacyjnym – polecaniu kandydatów się ograniczać tylko do wewnętrznych zasobów? Poszliśmy dalej. Jako pierwsza w Polsce firma z branży budowlanej uruchomiliśmy zewnętrzny program poleceń – Polecam Budimex (www.polecambudimex.pl), w którym każdy, wszędzie i o każdej prze dnia i nocy może polecić nam znajomego do pracy. 

Cezary Mączka
Autor: Cezary Mączka

0 komentarzy

Może Cię zainteresować

Odwiedź nas

Zaglądajcie na nasze kanały społecznościowe, gdzie znajdziecie
wszystkie najnowsze informacje o HRI i nasze publikacje.

Facebook

YouTube

LinkedIn

Share This