Absolvent@Work – próba odczarowania podejścia do studentów

Posted by | · · | Blog | Brak komentarzy do Absolvent@Work – próba odczarowania podejścia do studentów

Katarzyna Bis, HRI HiPos, Leader Zespołu Rekrutacji w XL Catlin

 

Czy potrzeba zmiany obecnego podejścia do studentów?

W moim odczuciu tak. Obecnie bardzo dużo pisze się na temat pokolenia młodych, nadaje się im wciąż nowe nazwy, etykiety, próbuje się zdefiniować i skategoryzować. Dedykuje się im kolejne programy, szkolenia i warsztaty. Od pierwszych lat studiów próbuje się wtłoczyć w dawno już wymyślone przez poprzednie pokolenia ramy, a potem zatrudniać ich w biznesie.

Jakiś czas temu na jednym ze spotkań branżowych usłyszałam mądre słowa z ust Dyrektorki Działu HR jednej z wrocławskich korporacji: „dajcie studentom spokój, nie zasypujcie ich kolejnymi korporacyjnymi programami, pozwólcie im zastanowić się nad sobą”. I właśnie z odpowiedzią na ten komentarz przychodzi Absolvent@Work – jako próba zatrzymania, zdystansowania i refleksji.

 

Czym jest Absolvent@Work?

Absolvent@Work to projekt przedmiotu akademickiego kierowanego do studentów uczelni wyższych. Głównym jego założeniem jest:

  • wyposażenie studentów w kompetencje rozumiane jako wiedza, umiejętności i postawy niezbędne dziś na rynku pracy
  • wskazanie, że w dzisiejszych czasach o sukcesie i konkurencyjności młodych ludzi na rynku pracy decyduje nie tyle posiadana wiedza, co umiejętność i mądrość wykorzystania jej w praktyce
  • zaplanowanie drogi zawodowej tak, aby wykorzystywać swoje talenty (praca w korporacji to tylko jedna z dostępnych opcji).

Takiego programu nie ma jeszcze na polskim rynku. Jego celem nie jest „stworzenie” pracowników gotowych do podjęcia zatrudnienia w korporacjach. Zakrojony jest znacznie szerzej. Ma pomóc zaplanować swoją drogę zawodową tak, aby wykorzystać swoje talenty (korporacja jawi się tu jedynie jako jedna z dostępnych opcji). Jako praktycy biznesu (odpowiedzialni za kształt strategii personalnych i decyzje rekrutacyjne) pragniemy pomóc młodym ludziom w trudnym momencie zakończenia edukacji i wejścia na rynek pracy w sposób satysfakcjonujący dla pracodawcy i pracownika.

Pierwsza, pilotażowa edycja rusza w październiku na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Po jej zakończeniu, dokładnym przeanalizowaniu i wprowadzeniu poprawek, chcemy wdrożyć przedmiot na kolejnych uczelniach.

 

Skąd pomysł na projekt?

Być może ze względu na wykształcenie (pedagog), a być może z racji wykonywanego zawodu czuję ciążącą na mnie odpowiedzialność za następne pokolenia. Wierzę, że nie tylko praca w korporacji lub praca „na swoim” daje spełnienie.

Pierwsze kroki związane z tematem stawiałam jeszcze pod skrzydłami poprzedniego pracodawcy, kiedy to prowadziłam autorski przedmiot sprofilowany na korporację, na jednej z wrocławskich uczelni. Dodatkowo pomysł dojrzewał m.in.  w trakcie pracy z moją mentorką w ramach programu mentoringowego HRI, kiedy Joanna Malinowska-Parzydło zaproponowała nazwę Absolvent@Work.

Chcemy pokazać studentom, że najważniejsze to odnaleźć swoją drogę (albo szukać jej mądrze przez całe życie). Jednak, żeby odnaleźć swoją drogę, należy orientować się w dzisiejszym świecie, biegle poruszać się w aktualnym rynku pracy, a przede wszystkim wsłuchać się w siebie. Niestety z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że rzadko kiedy studia dają taką możliwość. Programy akademickie są wypełnione konkretną wiedzą (często wyłącznie teoretyczną) i brak tam czasu na zatrzymanie i refleksję. A to właśnie czas studiów powinien dać możliwość zastanowienia, rozeznania, powinniśmy uczyć się refleksyjności od samego początku swojej drogi zawodowej. Niech refleksja stanie się dobrym nawykiem. I właśnie słowo refleksja najlepiej opisuje projekt Absolvent@Work.

 

Pierwsze tego typu zajęcia miałam okazję wdrażać na jednym z wydziałów Uniwersytetu Wrocławskiego, pracując jeszcze w IBM. Współczynnik zwrotu z inwestycji policzył się sam, gdy po kilku miesiącach wróciła do mnie trójka studentów (z 15 osobowej grupy) dziękując za wprowadzenie nowej perspektywy, opowiadając o swoich zawodowych wyborach i wyborach swoich kolegów, a także doprecyzowując, że to właśnie zajęcia pomogły im znaleźć tą ścieżkę. Upewniło mnie to w przeświadczeniu, że zajęcia tego typu są ważne i potrzebne. Postanowiłam więc wrócić do tematu już w ramach inicjatywy HRInfluencers wraz z większą grupą projektową.

 

Kto pracuje przy realizacji projektu?

Głównie przedstawiciele HRI – praktycy znający realia i potrzeby rynku pracy, realizujący świadomie wybraną przez siebie ścieżkę kariery. Core grupy projektowej stanowi wraz ze mną 6 osób: Barbara Płaczek, Anna Trochim, Ilona Marszałkowska, Natalia Dykiert, Hanna Dyga-Twardowska oraz Agnieszka Piasecka-Robak. Dodatkowo do współpracy zapraszamy ekspertów, którzy pracują po stronie biznesu, w organizacjach pozarządowych, administracji publicznej lub prowadzą własny biznes.

 

Jakie są Wasze dalsze plany w związku z projektem?

Chcemy, aby zajęcia były stałym elementem programu studiów, aby refleksja została wpisana w programy akademickie. Pierwszą pilotażową edycję dokładnie zbadamy, przeanalizujemy i wprowadzimy niezbędne poprawki. Tak, żeby z gotowym programem móc ruszyć na dalsze uczelnie. Chętnie podzielę się naszymi wynikami i przemyśleniami po zakończeniu edycji pilotażowej.

Tymczasem jestem ciekawa co o inicjatywie myślą nasi Czytelnicy. Chętnie poznamy Wasze opinie.