Lokalny HR często ma limitowany wpływ na decyzję o wyborze platformy eLearningowej do wdrożenia. Z mojego, zebranego w trzech globalnych korporacjach, doświadczenia wynika, że w procesie decyzyjnym nt. tego, jakie narzędzie online do uczenia się wdrożyć, pomijani są przedstawiciele lokalnego HR i użytkownicy końcowi. Najczęściej otrzymujemy system LMS z global HR team, zaś naszym zadaniem jest odpowiednio zakomunikować i wypromować rozwiązanie wśród pracowników, czyli mówiąc wprost, „sprzedać” je jako produkt z mnóstwem biznesowych korzyści. Jest to wyzwanie, ponieważ zdarza się, że szacując korzyści globalne z wdrożenia systemu nie uwzględnia się lokalnych wyzwań oraz potrzeb.
Dla niewtajemniczonych – LMS to zintegrowane z innymi systemami HR narzędzie wspierające rozwój pracowników, zazwyczaj powiązane z platformą szkoleń eLearningowych. Aktualnie rośnie zapotrzebowanie na digital learning firmach, bo eLearning to nowoczesna i łatwo dostępna forma szkoleniowa a platforma eLearingowa to narzędzie do przekazywania wiedzy i rozwoju umiejętności pracowników.
Większość organizacji wdraża LMS i łączy go z platformą e-learningową, aby scentralizować wszystkie procesy związane z nauczaniem, ograniczyć pracę administracyjną związaną z organizacją szkoleń i ograniczyć koszty przeznaczane na rozwój pracowników w firmie.
Jak zatem podejść do tematu i wdrożyć platformę eLearningową, która zapewne nie jest pierwszym i jedynym narzędziem do uczenia się w korporacji? Zapraszam do zapoznania się z wdrożeniowym case study.
Firma z branży zdrowie i higiena, jednostka w Warszawie to część globalnej korporacji, która podjęła decyzję o pewnej zmianie biznesowej. W związku z tą zmianą postanowiono przybliżyć wszystkim pracownikom nową misję, wizję i model operacyjny biznesu. Celem było przyswojenie tej wiedzy przez wszystkich pracowników globalnie. W trosce o jakość szkoleń i przekazanie tego samego pakietu informacji wszystkim odbiorcom bez względu na lokalizację, zapadła decyzja o wdrożeniu platformy eLearningowej, która pełniła rolę centrum szkoleń online i była powiązana z innymi systemami HR, służącymi uczeniu się i rozwojowi pracowników w firmie.
Poniżej znajdziecie opis kluczowych działań na poszczególnych etapach projektu tj. planowania i wdrożenia, angażowania, monitoringu i pomiaru.
Etap I. Pre-Launch
- Zadbaj o to, żeby znaleźć motyw przewodni dla wdrożenia nowej platformy eLearningowej. Platforma, którą ja wdrażałam koncentrowała się na eLearningach przekazujących wiedzę z 3 obszarów: Core business, products, functionality. Łatwo mi było znaleźć motyw przewodni dla platformy, której nazwa to Health Academy.
- Nie działaj sam. HR rzadko może się przebić z jakąś inicjatywą, jeśli wybierze drogę samotnego wilka. Wybierz grupę osób, która będzie ambasadorami merytorycznymi (knowledge experts & learning champions) treści przekazywanych na platformie. Ja wybrałam osoby z poszczególnych działów, które mogły zrecenzować treści eLearningów, dać mi informację zwrotną i pokazać lokalną specyfikę tego, co pokazano w lekcji online generycznej treści przygotowanej z globalnej perspektywy.
- Nawiąż relacje. Z założenia nie chciałam robić nowej platformie agresywnej reklamy. Bardziej zależało mi na tym, żeby nawiązać relacje z ekspertami wewnętrznymi w zakresie prezentowanych tematów. Każda uwaga była dla mnie cenna. Uznałam, że lepszy negatywny feedback niż żaden. Doceniając to, że ludzie spotykają się ze mną i rozmawiają o nowych treściach nawiązałam relacje, które miały potem kluczowe znaczenie (patrz punkt 15).
- Zdecyduj o wizualizacji. Przyda się spójna forma kolorystyczna, to samo logo, hasło, nazwa lub wizualizacja, która będzie sprawiać, że późniejsza komunikacja stworzy spójną całość, rozpoznawaną przez ludzi w firmie jako cześć większego projektu (patrz punkt 14).
Etap II. Launch event
- Przygotuj plan na wielkie otwarcie. Postanowiłam zorganizować jednodniową imprezę w firmie, której głównym tematem była nowa platforma: Health Academy. Wzięłam na siebie organizację i prowadzenie wydarzenia, które nazwałam Health Day.
- Wystartuj z impetem (kick-off lub go-live meeting). Na kick-off meeting pokazałam platformę i jej wszystkie funkcjonalności, opowiedziałam o treściach w niej zawartych oraz przekazałam oczekiwania dotyczące jej wykorzystania przez pracowników.
- Zapewnij ludziom przyjemność. Na spotkanie zostali zaproszeni wszyscy pracownicy organizacji, którzy przyszli tym chętniej, że przygotowane zostało dla nich śniadanie w zdrowej wersji (healthy breakfast).
- Nadaj wydarzeniu duże znaczenie. Lider biznesowy pomoże nadać odpowiednią wagę wydarzeniu a inauguracja wdrożenia zyska na znaczeniu. Na moje spotkanie zaprosiłam przedstawiciela biznesu w osobie dyrektora sprzedaży, który w krótkim wystąpieniu (opening speech) podkreślił wagę treści zawartych na platformie i ich znaczenia dla pracowników.
- Powiedz jasno, czego oczekujesz. Po spotkaniu oraz prezentacji pracownicy wychodząc z sali zabierali ze sobą sok (healthy drink) ze specjalną etykietą, która była dokładnym instruktarzem nt tego, co zrobić po spotkaniu, jak wejść na odpowiednią stronę i od czego zacząć działania na platformie.
- Zwiększ ilość pozytywnych doświadczeń. W czasie Health Day można było skorzystać z bezpłatnych konsultacji medycznych (health consultations). Zaprosiłam do firmy optometrystę, który badał wzrok, fizjoterapeutów, którzy robili konsultacje i masaż kręgosłupa oraz dermatologa, który badał znamiona na skórze.
Etap III. Activity Pulse
- Daj czas. Po tym, jak przekazałam pracownikom informacje o tym, czego od nich oczekujemy, zaznaczyłam, że będziemy mieć 3 miesiące na zrobienie najważniejszych lekcji online. Z całego pakietu eLearningów wybrałam najważniejszą ścieżkę szkoleniowąi na jej zrobienie przez wszystkich pracowników przeznaczyłam kwartał.
- Podtrzymuj zainteresowanie. Health Day był mocnym i budującym pozytywne skojarzenia z platformą akcentem, ale ja zbudowałam harmonogram dodatkowych działań i aktywności, które podtrzymywały uwagę pracowników i przypominały im o eLearningach (patrz kolejne punkty).
- Konkurs to jest to. Ogłosiłam konkurs indywidualny oraz konkurs dla zespołów. W przypadku konkursu zespołowego zespół, który najszybciej zrobił całą ścieżkę podstawowych szkoleń otrzymał nagrodę. W przypadku konkursów indywidualnych zapowiedziałam, że wyślę pytanie, na które odpowiedz można znaleźć w eLearningu a pierwsze 3 osoby, które wyślą poprawną odpowiedz, otrzymają nagrodę.
- Wysyłaj newsletter. Dobrze jest informować o nowościach lub zmianach na platformie. Nie zakładam, że pracownicy będą sami szukać nowych treści. Przynajmniej nie na początku, gdy platforma była nowym narzędziem. Wysyłałam komunikację o tym, co ciekawego można na niej znaleźć i jakie nowe eLearningi zostały uruchomione.
- Daj możliwość dyskusji i wymiany doświadczeń. Wprawdzie digital learning to absolutnie mocny trend w dzisiejszych działaniach L&D, nie mniej jednak dobrze jest czasem spotkać się z człowiekiem a nie tylko z internetowym interfejsem, dlatego zaplanowałam cykliczne warsztaty z ekspertami i learning champions (tu skorzystałam z wcześniejszego budowania relacji). Na warsztatach można przedyskutować dokładnie treści zaprezentowane w ramach lekcji online oraz porozmawiać o lokalnej specyfice działań biznesowych.
- Ogłaszaj sukcesy. Jeśli ktoś wygrał konkurs rób komunikację do wszystkich. Jeśli któryś z warsztatów wyjątkowo się udał, daj znać o tym wszystkim. Ludzie lubią sukcesy, szczególnie w korporacjach nastawionych na wynik.
Etap IV. Monitoring & Measurement
- Monitoruj postępy. Jeśli masz uprawnienia administratora na platformie jesteś szczęściarzem, bo w każdym momencie masz wgląd w dane. Jeśli tak jak ja współpracujesz z globalnym dostawcą, pozostają ci standardowe raporty. Zadbaj tylko o ich odpowiednią częstotliwość, żeby zwinnie dopasowywać działania do efektów, o których świadczą dane.
- Wyznacz cele. Warto przedyskutować z managementem możliwość wpisania do zestawu celów rocznych celu rozwojowego (development goal), którym będzie ukończenie na platformie odpowiednich ścieżek szkoleń. Tym sposobem od procesu wdrożenia nowej platformy eLearningowej w organizacji przejdziesz do procesu zarządzania celami rozwojowymi.
W zasadzie – równie ważny jak powyższe jest Etap V – wyciągnięcie i spisanie wniosków na przyszłość. Temu jednak poświęcę kiedyś oddzielny wpis.
Wierzę, że opisane powyżej podejście może być inspirujące dla organizacji o różnym profilu biznesowym i różnej wielkości.
Liczę na Wasze komentarze i podzielenie się swoim doświadczeniem we wdrażaniu podobnych projektów – związanych z nimi wyzwań, dobrych i złych praktyk.
0 komentarzy