Firma zaangażowana w człowieka – case study Banku BPH

O tym czym jest #FirmaZaangażowanawCzłowieka piszemy w najnowszym #TrendBookHRI. Co ten termin oznacza w praktyce? W poniższym artykule przedstawiam case study Banku BPH, który jest bardzo dobrym przykładem jak można przełożyć założenia teoretyczne na realizację w praktyce.

Walka o talenty

Zaangażowanie pracowników jest jednym z głównych wyzwań pracodawców. Temat zdobywania i utrzymania talentów przewija się przez praktycznie wszystkie konferencje biznesowe. Rynek pracownika w wielu branżach, niepokojące trendy demograficzne i dynamiczny świat VUCA, w którym tak ważne są kompetencje i motywacja pracowników, nie ułatwiają sytuacji. Walka o talenty wygląda jednocześnie zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Niskie bezrobocie i bogata oferta benefitów dostępna na rynku sprawia, że nie jest łatwo osiągnąć efekt „wow” i wyróżnić się jako pracodawca, o czym pisała także Marta Polok w artykule „O rzeczach ważnych i ważniejszych w IT” . Równocześnie, jak pokazują liczne badania, najbardziej istotne dla pracowników okazują się możliwości rozwoju w firmie, atmosfera pracy, relacje z przełożonym i współpracownikami.

Kultura zaangażowania

Jak zatem zapewnić, że miejsce pracy będzie rzeczywiście spełniało potrzeby pracowników? Co zrobić, żeby pozytywna kultura organizacyjna istniała „w realu”, a nie w grafikach Power Pointa i kolorowym świecie Linkedin? Kadra managerska i zespół HR na pewno mają wpływ na kulturę organizacyjną, ale ich perspektywa nie wystarczy i pomysły mogą nie pokrywać się z potrzebami ludzi. Peter Drucker już w latach 50-tych podpowiadał, że nikt tak dobrze nie zorganizuje tego, co jest im potrzebne, jak sami pracownicy, chociaż wtedy chodziło akurat o stołówkę firmową. Obecnie wiele mówi się o „job craftingu”, czyli kształtowaniu zadań, sposobów ich realizacji i szerzej miejsca pracy przez pracowników. W Banku BPH także mierzymy się z wyzwaniem pozyskania i utrzymania talentów. I tak pojawił się pomysł zaangażowania pracowników w budowanie zaangażowania.

„BPH – Lubię tu pracować”

Wierzymy, że ludzie są najważniejsi w organizacji i stanowią kluczowy trzon w realizacji misji Banku BPH. Od 3 lat funkcjonuje u nas projekt „BPH – Lubię tu pracować”, który ma na celu kształtowanie Banku jako dobrego miejsca pracy. U jego podstaw leży przekonanie, że wszyscy tworzymy przyjazne miejsce pracy i pozytywną atmosferę. Dobre pomysły mogą się pojawić na każdym poziomie organizacji, a najlepszymi ambasadorami pracowników są osoby wybrane spośród nich. Projekt obejmuje różnorodne działania, zgrupowane w 3 kategoriach: Sport i Zdrowie, Komunikacja oraz Atmosfera i Relacje. Ich wspólnym celem jest tworzenie organizacji, w której ludzie dobrze się ze sobą czują i chcą razem pracować. Co roku, poprzez rekrutację wewnętrzną, wybierani są nowi liderzy i członkowie zespołu projektowego.  Zespół uzgadnia wspólnie agendę działań na poszczególne kwartały, bazując na wynikach badania opinii pracowników Banku oraz bieżącym dialogu z koleżankami i kolegami ze swojego otoczenia.  

Akcje „BPH – Lubię tu pracować” mają zróżnicowaną formę. Mogą to być wspólne śniadania w biurze, zajęcia medytacji przed pracą, warsztaty świąteczne dla dzieci, weekendowe sadzenie lasu czy sprzątanie brzegu Wisły. Działania nie wymagają jednocześnie dużego budżetu. Chodzi bardziej o spędzanie razem czasu, dzielenie się pasją i wiedzą, sympatyczne niespodzianki oraz codzienną życzliwość. Pracownicy organizują także akcje wolontariackie i włączają się w szersze inicjatywy społeczne. Dbamy o to, żeby świat „pracowy” i „pozapracowy” mogły się przenikać, jeśli ktoś ma taką gotowość i ochotę. To pozwala nam lepiej się poznać, a dzięki temu sprawniej się komunikować i współpracować w wymagających projektach biznesowych. Ważna jest oczywiście „treść” pracy, prowadzone projekty i zrealizowanie wyników. Dobre relacje i pozytywna atmosfera mogą w tym tylko pomóc.

Jak to działa?

W ostatnim badaniu opinii pracowników 92% osób odpowiedziało, że Bank jest dobrym miejscem pracy, a 93% doceniło działania prowadzone w ramach inicjatywy „BPH-Lubię tu pracować”. Pomysłów na wspólne działania jest tak dużo, że wyzwaniem jest często wybór akcji do agendy na najbliższy kwartał. Reszta pomysłów czeka na swoją kolej. Każdy może wybrać pasujący mu rodzaj aktywności i na frekwencję nie narzekamy. Pozytywną atmosferę widać nie tylko z poziomu ankiety, ale przede wszystkim w trakcie codziennych spotkań biznesowych, czy w kuchni. Ja osobiście, nawet w deszczowe poniedziałki, doceniam moment, kiedy wchodzę do biura z myślą, że „Lubię tu pracować”.

Agnieszka Bukowska
Autor: Agnieszka Bukowska

2 komentarze

  1. Właśnie dostałam cieplutki jeszcze Trend Book HRI! A że leżę chora, to akurat wyjątkowo mila niespodzianka. Dziękuję 🙂
    Niektórym prezesom sformułowanie „Firma zaangażowana w człowieka” pewnie nadal wydaje się absurdalne, bo przecież zawsze było odwrotnie. O zaufaniu i uczciwości nie wspomnę. Niestety, część z nich doczeka zapewne końca firmy szybciej, niż się spodziewają… Tym bardziej cieszy każdy dobry przykład! Gratulacje dla Ciebie i firmy.

  2. Rzeczywiście zaangażowanie pracodawcy w swoich ludzi wciąż kuleje na polskim rynku pracy. Zastanawiam się nawet z czego to wynika. Problem leży po stronie pracodawcy czy jednak pracownika, który boi sie o swoje byc albo nie byc i po prostu nie mówi o swoich potrzebach. A jednak mało który pracodawca z marszu proponuje oprocz pensji i premii pakiety medyczne medicover czy doplaty do żywienia. O takich warunkach moim zdaniem trzeba rozmawiać miedzy stronami. Wspólne porozumienie buduje relacje

Może Cię zainteresować

Feedback czy feedforward?

Feedback czy feedforward?

Mentoring jest fantastyczną metodą pracy, choć długo wydawało mi się, że to opcja, która sprawdza się tylko w największych organizacjach. Ostatnio tknęło mnie, że to nie prawda, a pewną formą mentoringu jest dla mnie feedforward. Znacie? Dla mnie podstawowym...

Mentoring nas rozwija

Mentoring nas rozwija

"To ciekawe, ale ogólne, liczyłem na praktyczne wskazówki, na rozwiązanie moich problemów i trudności z jakimi mierzę się każdego dnia" – czy zdarza się, że słyszycie takie komentarze menedżerów po webinarach, które przygotowujecie z myślą o nich? Dla mnie to był...

Mieć strategię na dobrostan

Mieć strategię na dobrostan

Dobrostan – przez ostatnich kilka lat - z fanaberii przeszedł w biznesie szybką drogę do tematu must have. „Pracowniczy well-being” to jeden z trendów, który od ostatniego roku zadomowił się na agendach działów HR. Osobiście uważam, że to bardzo dobry kierunek....

Odwiedź nas

Zaglądajcie na nasze kanały społecznościowe, gdzie znajdziecie
wszystkie najnowsze informacje o HRI i nasze publikacje.

Facebook

YouTube

LinkedIn

Share This