Nie będzie niczym nowym stwierdzenie, że to wartości decydują o wyjątkowości każdej firmy, a zarządzanie w oparciu o promowane, a nie jedynie deklarowane wartości, pozwala sprostać najważniejszym wyzwaniom stojącym przed przedsiębiorstwami.
Wartości ważne bez względu na status organizacji
Wartości ważne są w każdej organizacji, i tej małej, homogenicznej, niezłożonej, ale i tej dużej z rozproszoną, wybitnie hierarchiczną strukturą. W tym drugim przypadku ważna jest stała komunikacja, bo wartości trzeba ciągle przypominać, powoływać się na nie w strategii i codziennych działaniach. Nie ma też znaczenia czy jest to młoda organizacja czy z wieloletnim stażem, choć pewnie tej drugiej łatwiej pracować na wartościach, pod warunkiem, że akurat nie jest na organizacyjnym zakręcie, kiedy łatwo o wymówki co do niesprzyjających okoliczności. Ale nie jest to prawda.
Wartości jako wyróżnik
Niezależnie od okoliczności i uwarunkowań biznesu wartości jednoczą pracowników wokół tego, co jest najważniejsze dla nich i firmy, w tym celów jakie mamy do realizacji. Pozwalają osiągnąć satysfakcję z pracy, zespalają pracowników z firmą, i są naszym wyróżnikiem na rynku pracy. Odróżniają też naszą kulturę firmy od konkurentów, wzmagając zaangażowanie i lojalność pracowników. I co najważniejsze, w momencie, gdy firma jest w impasie, to właśnie wartości pracowników trzymają ludzi przy organizacji. To prosto liczony zysk ze zmniejszonej rotacji i pełnego zaangażowania personelu.
Autentyczność
Czasem wystarczy jedna, naczelna wartość. Znam organizacje z trzema i pięcioma wartościami. Najważniejsze by były prawdziwe, praktykowane w codziennych zachowaniach i wpisane we wszystkie procesy organizacji, autentyczne – a nie tylko zawieszone w sferze deklaracji zarządu.
Zarządzanie poprzez wartości
Wartości wprowadzają też jasność i zasady do organizacji, określają oczekiwania i upraszczają egzekwowanie akceptowalnych zachowań. Tak naprawdę ułatwiają zarządzanie i przekładają się na zysk. W sferze relacji wewnętrznych i na zewnątrz budują tożsamość organizacyjną i świadczą o poziomie kultury ludzi i firmy. Powodują, że ludzie są skuteczni w dobrym stylu. Misja i wizja firmy wyznaczają kierunek, a wartości mówią w jaki sposób osiągnąć zamierzony cel. Zasady obowiązują wszystkich, to taki organizacyjny egalitaryzm. Nie są stworzone tylko przez HR i dla HRu albo przez zarząd dla zarządu.
Wprowadzenie wartości do organizacji nic nie kosztuje. Brak jasno zdefiniowanych wartości oznacza brak najważniejszego kryterium rekrutacji i awansów oraz powoduje hołdowanie zasadzie „wszystkie chwyty dozwolone”. Można i tak, choć nie polecam, bo w takich okolicznościach zaufanie w firmie i wśród klientów spada gwałtownie, tworzą się bariery nie do pokonania, a renoma firmy jest już kiepska. Następnym krokiem jest inwestycja w odbudowanie moralności organizacyjnej. Innej drogi nie ma. Jednak nakłady na odrodzenie kultury organizacyjnej w momencie rozpadu moralnego są nieporównywalnie większe, wprost proporcjonalnie do zmarnowanego czasu i wielkości organizacji.
Każdą organizację stać na wartości i nie ma biznesowych uzasadnień, dla budowania organizacji marnej reputacji. To się po prostu zwyczajnie nie opłaci.
Magdalena Bobbe
0 komentarzy