Keep Calm & Work From Home. Egzamin dojrzałości zawodowej (cz.2)

Małgorzata Górska

Mam głębokie przekonanie, że obecna sytuacja będzie wyzwaniem dla biznesowej sytuacji wielu organizacji. Nagłe wysłanie całych zespołów do pracy zdalnej, dodatkowo przy obecności całych rodzin zdecydowanie wpłynie na obecne i przyszłe postawy pracowników. 

#PracaZdalna #HomeOffice #SystemPracy #RewolucjaWOrganizacji

Czas pandemii i wynikającej z niej przedłużającej się izolacji, to szczególne wyzwanie dla organizacji, liderów i pracowników. 

EGZAMIN DOJRZAŁOŚCI LIDERA

Liderzy stoją przed ciekawym, ale też bardzo wymagającym, wyzwaniem zdalnego zarządzania, co w praktyce oznacza wylegitymowanie się poniższymi kompetencjami: 

  • Zdalne komunikowanie obecności i uważności.
  • Budowanie poczucia wspólnoty w miejsce poczucia osamotnienia, uwięzienia w domu.
  • Planowania działań z uwzględnieniem nowych warunków.
  • Udzielanie stałej informacji zwrotnej za pośrednictwem technologii i monitora.
  • Uważność na stany emocjonalne pracowników wytrąconych z codziennych nawyków pracy.
  • Zarażanie spokojem i dobrą energią w miejsce nakręcania i budowania napięcia wokół terminów i wyników.
  • Odpowiedzialności za ludzi i ich stan emocjonalny, a nie tylko dostarczane wyniki.
  • Rozważności w komunikowaniu i zwracanie uwagi na to, jaki efekt mogą wywołać komunikaty, w tym nadmierna obecność lub nieobecność online.
  • Wsparcie w ew. trudnych sytuacjach komunikacyjnych wynikających z obecności dzieci w przestrzeni pracy.

Każdy kryzys to czas sprawdzianu dla wszystkich. Osoby pracujące zdalnie mają szansę potwierdzić swoje zaangażowanie, rzetelność i kompetencje, poprzez sumienne i odpowiedzialne realizowanie zadań. 

Jedni zabłysną jako ci, którzy wykorzystali trudny czas do rozwijania siebie i biznesu, gdy tymczasem inni staną się symbolem zaniedbań, niskiej jakości pracy, nieodpowiedzialności, nieradzenia sobie ze stresem, technologią i napięciami we własnej głowie. Czas izolacji się kiedyś skończy (oby jak najszybciej!) i wszyscy będziemy musieli odnaleźć się w nowej, poobijanej pandemią sytuacji gospodarczej. 

PANDEMIA I REWOLUCJA W ORGANIZACJI PRACY

Sądzę, że obecna, bezwzględnie trudna sytuacja będzie także dobrą nauką na przyszłość. Na liście zmian znajdą się:

  • rozwój platform i narzędzi do nauki online;
  • zwiększona świadomość funkcjonalności wśród osób korzystających z platform do wirtualnych kontaktów;
  • wzrost liczby firm, które zdecydują się na wprowadzenie trybu pracy zdalnej do pakietów udogodnień pracowniczych;
  • wzrost inwestycji w bezpieczne technologie wspierające / ułatwiające pracę z domu, a także wypracowanie jasnego sposobu rozliczania z takiej pracy;
  • większy nacisk na tworzenie systemów zarządzania opartych o wysokiej jakości kompetencje liderów; 
  • inwestycje w najlepszych pracowników, którzy sprawdzili się w szczególnie trudnej sytuacji kryzysowej. 

W obecnej sytuacji home office, jeżeli tylko pozwala na to specyfika pracy, jest wyrazem nie tylko konieczności zapewnienia ciągłości biznesowej firmy, ale także troski o bezpieczeństwo pracowników i ich rodzin oraz klientów. 

To realna wskazówka, które firmy są odpowiedzialne społecznie, sprawne w obszarze przywództwa i gotowe zaufać pracownikom, a nie jedynie mówić o pracy zdalnej jako beneficie, który ma się przekładać na lepszą markę pracodawcy 

Czy liderzy w Waszych organizacjach zdali egzamin? Jakie są Wasze obserwacje i doświadczenia. Czy praca zdalna wejdzie na stałe do systemu organizacji firmy? 

Małgorzata Górska – menedżer HR, która swoje 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu działami HR zdobywała m.in. w Nike, Actavis, Gedeon Richter i Iron Mountain. 

%d bloggers like this: