Pierwszą tegoroczną debatę HR Influencers poświęciliśmy zarządzaniu karierą lidera HR w Polsce. Interesowała nas perspektywa kluczowych partnerów – rekrutującego konsultanta executive search oraz zatrudniającego prezesa. Temat o tyle interesujący, że opinie rekruterów z wyższej półki na temat liderów, także HR, w procesach rekrutacji, bywają różne.
- Doświadczenia rekrutującego prezesa
Doświadczeniami w tym zakresie podzielił się zaproszony na debatę Jarosław Szymkiewicz, nietuzinkowy i doświadczony zarządzający m.in. takimi firmami jak Esprit, Empik, Tesco czy Euro-Net Polska. Pierwsza złota myśl, którą ujął mnie na starcie, brzmiała:
„Miękki w biznesie kojarzy się fatalnie, jak miałki albo gorzej. Nie ma czego takiego jak miękki HR – jest wyłącznie czysty biznes”.
Biznes zaś wymaga od liderów takiej umiejętności bycia twardym, która prowokuje zarząd i menedżerów do słuchania, dając liderowi HR legitymację do stawiania menedżerom oczekiwań i celów wynikających ze strategii personalnej. Miękki nie nadaje się do twardego biznesu – co innego odpowiedzialny, posiadający wiedzę, interpretujący fakty, zorientowany biznesowo, odważny i konsekwentny w działaniu, a równocześnie refleksyjny i okazujący szacunek.
„HR to nie HR Biznes Partner tyko po prostu Biznes Partner”. HR nie jest abstrakcyjną funkcją, wyjętą poza nawias biznesu w celu opiekowania się ludźmi. HR to kawał strategii – ten wskazujący na kluczowe czynniki budowania przewag, związane z ludzkim zaangażowaniem, motywacją, kompetencjami i zaufaniem. Lider HR powinien nadzorować cele zarządu i menedżerów dotyczące jakości kultury organizacyjnej, czyli jakości zawodowych relacji międzyludzkich. Powinien wywierać na zarządzających wpływ lub presję, aby priorytetowe cele HRowe nie gubiły się w celach budżetowych. Powinien w końcu dbać o historię firmy i właściwą w niej narrację – od królującej na korytarzach i w kuchenkach metafory – po „zapach”. O „zapachu” określającym jakość kultury, ładnie mówił na naszym tegorocznym TrendCamp HRI prezes BPH, Paweł Bandurski.
Kryteria sukcesu lidera HR w walce o stanowisko:
- Drive – czyli odpowiedni poziom osobistej energii
- Świadomość, że ludzie są ważni
- Adekwatny (nie za niski i nie za wysoki) poziom poczucia własnej wartości
- Rozumienie biznesu, modelu biznesowego, handlowego, kultury, organizacji i umiejętne tego komunikowanie w zrozumiały, biznesowy sposób
- Świadomość, co ważnego wnosi się do zarządu – dyrektor personalny to taki sam członek zarządu jak pozostali
- „Jakość łączy białkowych”, czyli inteligencja społeczna i umiejętność budowania właściwych doświadczeń biznesowych
Wnioski dla liderów HR
Jak widać z powyższego, dyrektorzy HR nie konkurują dziś doświadczeniem, listą pracodawców na koncie, wiedzą zawodową. Konkurują postawami, wartościami i mądrością, decydującymi o tym, jaki robią użytek ze zdobytego doświadczenia. Co więcej – konkurują zasobami osobistymi – m.in. energią. I to jest chyba największe wyzwanie dla profesjonalistów, którymi rządzi czas, którzy są przepracowani, zestresowani, sfrustrowani, wypaleni – bo niedocenieni i niewyspani. Influencera poznamy po tym, że to on rządzi czasem i agendą swojego życia i pracy. Z tego, co mówił nasz gość płynęło jeszcze jedno ważne przypomnienie: storytelling to nie modna sztuczka do nauczenia – to sztuka snucia właściwej, wspierającej biznes, firmowej narracji, budująca kulturę firmy.
- Perspektywa konsultanta executive search
Swoimi doświadczeniami podzielił się nasz tegoroczny Partner, Oprandi Polska, lokalny oddział szwajcarskiej grupy doradztwa personalnego oprandi&partner. Szukaliśmy agencji rekrutacyjnej, która wpisuje się w wartości think tanku HRI, wyróżniającej się na tle rynku rekrutacyjnego, który zasłużenie ma nienajlepszą reputację w Polsce ze względu na standardy komunikacji i działania (w czym niewiele się różni od świata HR). W Oprandi ujął nas nie tylko butikowy styl, ale, jak to bywa w biznesie doradczym, ludzie, w tym przypadku doświadczeni praktycy biznesu pozyskani przez świat rekrutacji.
Poprosiliśmy Anię Pfejfer-Buczek, Partnera w Oprandi Polska oraz Agnieszkę Jackowską i Anetę Lesiak, doświadczone Konsultantki Kariery, o zaprezentowanie kilku interesujących nas informacji, m.in.:
- Jakie są scenariusze kariery liderów HR na rynku pracy?
- Co dyskredytuje lidera HR w procesie rekrutacji w oczach konsultanta i CEO?
- Jakie są dobre i złe praktyki w komunikacji podczas rekrutacji, także w kontekście budowania CV?
I zaczęła się ciężka praca. 🙂
Zaczęliśmy od Kwestionariusza Moja Kariera i testu Kotwic Scheina, wskazującego na 8 grup wyznawanych wartości jako „kotwic kariery”. Należą do nich:
- Profesjonalizm
- Przywództwo
- Autonomia i niezależność
- Bezpieczeństwo i stabilizacja
- Kreatywność i przedsiębiorczość
- Usługi i poświęcanie dla innych
- Wyzwania
- Styl życia
Kotwice Scheina uświadamiają nam, które kompetencje, a przede wszystkim jakie wartości są dla nas najważniejsze w karierze, a tym samym co nas motywuje do działania. Każdy, wg tej koncepcji, posiada jedną podstawową motywację do pracy. I to ona powinna być drogowskazem w wyborze ścieżki zawodowej oraz kolejnych kroków w karierze. Nie będę teraz omawiać samego testu, zaprosimy jednak w przyszłości profesjonalistów i liderów HR na taki otwarty warsztat – bo zdecydowanie warto.
Później było jeszcze trudniej, kiedy doszliśmy do dyskusji prowadzonej przez Anię o determinantach kariery zawodowej, szczególnie tych związanych z biologią (wiek, stan zdrowia, energia). Niektórzy jęknęli na pytanie o alternatywne ścieżki kariery. Inni z dużym zainteresowaniem słuchali o podejściu do kariery w kontekście cyklu życia produktu. Poważnie zrobiło się przy prezentowaniu wyniku sondażu przeprowadzonego na użytek naszej debaty przez Agnieszkę i Anetę wśród CEO, z którymi pracują w programach konsultingu kariery Bespoke i Oprandi. Sonda dotyczyła oczekiwań CEO wobec dyrektora personalnego. Wyniki, po przeanalizowaniu, podzielono na 2 role strategiczne, których prezes spodziewa się po dyrektorze personalnym:
- Lider HR jako partner strategiczny dla CEO firmy
- Lider HR jako strażnik wartości
Rozwinięcie szczegółowe jest interesujące, jednak za długie na dzisiejszy felieton. Podzielę się nim w odrębnym materiale.
CV – profil stratega czy wykonawcy projektów?
W tym punkcie zrobiło się interesująco, szczególnie gdy okazało się, że znakomita większość liderów, nie tylko HR (ale to my „robimy w rekrutacji”) ma kłopot z dostarczeniem właściwie sformułowanego CV.
CV osoby o profilu menedżerskim powinno kłaść nacisk nie na doświadczenie wynikające z pracy na stanowiskach i z realizacji liczby projektów. Powinno wskazywać na kluczowe obszary odpowiedzialności wraz z parametrami sukcesu i biznesowymi wskaźnikami efektywności. Wzoru CV menedżerskiego, rekomendowanego przez HRInfluencers, szukajcie już wkrótce na naszym blogu!
Warsztat zakończyliśmy refleksją nad najczęstszymi błędami liderów HR w procesach rekrutacji, do których zaliczają się:
- Słaba komunikacja własnych sukcesów – prowadzenie rozmowy o kompetencjach, a nie o biznesie i wpływie HR na wyniki biznesowe
- Nieznajomość problemów branży, w której się obecnie pracuje
- Wchodzenie w rolę rekrutującego, a nie kandydata
- Demonstrowanie postawy „leku na całe zło” – brak kluczowych pytań dotyczących potrzeb organizacji – prezentowanie „recept” bez uprzedniej diagnozy sytuacji biznesowej, w oderwaniu od specyfiki branży lub biznesu
- Występowanie w roli bardziej wykonawcy niż strategicznego lidera
- Nie przedstawianie pomysłów na podnoszenie standardów HR w nowej organizacji, a jedynie proponowanie odtwórczych rozwiązań
- Prezentowanie pomysłów rozwiązywania spraw pracowniczych w oparciu o środki płacowe, a nie pomysły pozafinansowe
Jak przystało na influencerów – zakończyliśmy optymistycznie, bo call to action i określeniem celów dotyczących własnej kariery, ale także lepszego komunikowania #HRInfluencers na rynku rekrutacyjnym. Ja na koniec podzielę się kilkoma rekomendacjami dla liderów HR w procesach rekrutacji.
5 rekomendacji dla liderów HR
- Pamiętaj – rekruter i prezes szukają wpływowego stratega, a nie HRowego celebryty. Różnica tkwi w uważnym słuchaniu, prezentowanej energii, mądrości, myśleniu strategicznym nie tylko o biznesie, ale także branży zarządzania i rozwiązaniach HR. Celebryta jest skoncentrowany na sobie i wierny swoim celom. Influencer wykorzystuje swój wpływ zawodowy i osobisty – na rzecz robienia czegoś dla innych i jest wierny swoim wartościom.
- W dobrych miejscach pracy i u dobrych liderów autentyczność jest bardziej w cenie niż markowe pióro i tytuł MBA.
- Na etapie rekrutacji komunikuj swoje wartości – bo tych, w odróżnieniu od celów – lepiej nie zmieniać, nawet dla najbardziej wypasionego auta służbowego.
- Skup uwagę na potrzebach partnerów, a nie komunikowaniu swoich oczekiwań. To zostaw na koniec. I pamiętaj – Twoja rekrutacja to proces profesjonalnej sprzedaży, a nie Twój wykład na temat zarządzania.
- Skoro chcesz zarządzać cudzym biznesem – zarządź najpierw własną komunikacją, karierą, marką, zdrowiem i energią.
A Ty, jaką rekomendację dałbyś liderowi HR przed rekrutacją do firmy marzeń? Podziel się proszę swoimi pomysłami w komentarzach pod tekstem.
0 komentarzy