Jak tworzyć procesy HR? Jakie powinny być procesy lub rozwiązania HR? Gdybym jednym słowem miała odpowiedzieć na to pytanie, użyłabym angielskiego określenia „consumable”, czyli łatwo przyswajalne dla użytkowników, pracowników, biznesu i samego HR.
Strawny, czyli jaki?
Z perspektywy różnych projektów, przy których miałam okazję pracować, kilka kwestii przy tworzeniu HRowych rozwiązań wydaje mi się kluczowych (choć, oczywiście, zawsze musimy brać pod uwagę specyfikę konkretnego procesu).
- Rozwiązania są dla ludzi, nie dla HR.
Projektuj je tak, aby jak najwięcej i jak najdłużej żyły poza rękami HR-owca. Pracuj nad tym, aby w praktyce były zrozumiałe, przyjazne i proste w obsłudze. Szczególną rolę odgrywa też tutaj komunikacja. Ważne, aby łatwo było o nich odszukać potrzebne informacje, przecież nikt nie lubi być zalewany lawiną pytań, na które odpowiedzi już zostały udzielone lub błądzić w poszukiwaniu detali. - Myśl o potrzebach.
Planując nowe rozwiązania, ekstremalnie mocno bierz pod uwagę potrzeby i opinię interesariuszy oraz użytkowników końcowych. Słuchaj ich, ale pamiętaj, że innowacja przychodzi nie tyle ze słuchania, co ze zrozumienia potrzeb i oczekiwań. - Feedback fundamentem rozwoju.
Zbieraj z pokorą informację zwrotną na każdym etapie tworzenia i wykorzystuj ją do ulepszania swojego rozwiązania. - Traktuj swoje rozwiązanie jako nigdy nieukończone dzieło – projektuj proces tak, aby naturalne było, że łatwo musi się zmieniać i podążać za zmianami. Buduj procesy, które są tak skonstruowane, że łatwo dają się modyfikować, kiedy to konieczne.
- Synergia zdziała cuda. Przemyśl i zaplanuj jak nowy/zmieniony proces wpływa na inne procesy i łączy się z nimi. Niech rozwiązania działają jak system naczyń połączonych.
- Zadbaj o odpowiednie wdrożenie, umiejscowienie w biznesie i wypromowanie procesu – tak, HR też potrzebuje marketingu. I jeszcze raz dobrej komunikacji.
- Podczas projektowania lub zmiany procesu, myśl nie tylko o jego dobrym/lepszym funkcjonowaniu, ale też o efektywnym modelach dostarczania go i jego większej dostępności (może dedykowana aplikacja, dostępność na urządzeniach mobilnych itp.).
- Wyceniaj swoje rozwiązania. Ile są warte? Co dają organizacji i pracownikom? W jakie cele biznesowe wpisują się?
- Regularnie sprawdzaj, przeglądaj, oceniaj efektywność, wszystko się zmieniaj. To użytkownicy i efekty zweryfikują Twój proces.
Za oczywiste inspiracje dziękuję w tym miejscu podejściom design thinking i agile. A Ty? Na ile jesteś #consumable?
Kasia świetnie podsumowuje najważniejsze zasady wdrażania rozwiązań HR. Gorąco polecam lekturę. Krótko, na temat i w punkt. Brawo!
Świetny artykuł! Bardzo w punkt.