Strawny HR, czyli 9 kroków do efektywnych procesów HR

Katarzyna Świątkowska-Kamińska

Jak tworzyć procesy HR? Jakie powinny być procesy lub rozwiązania HR? Gdybym jednym słowem miała odpowiedzieć na to pytanie, użyłabym angielskiego określenia „consumable”, czyli łatwo przyswajalne dla użytkowników, pracowników, biznesu i samego HR.

Strawny, czyli jaki?

Z perspektywy różnych projektów, przy których miałam okazję pracować, kilka kwestii przy tworzeniu HRowych rozwiązań wydaje mi się kluczowych (choć, oczywiście, zawsze musimy brać pod uwagę specyfikę konkretnego procesu).

  1. Rozwiązania są dla ludzi, nie dla HR.
    Projektuj je tak, aby jak najwięcej i jak najdłużej żyły poza rękami HR-owca. Pracuj nad tym, aby w praktyce były zrozumiałe, przyjazne i proste w obsłudze. Szczególną rolę odgrywa też tutaj komunikacja. Ważne, aby łatwo było o nich odszukać potrzebne informacje, przecież nikt nie lubi być zalewany lawiną pytań, na które odpowiedzi już zostały udzielone lub błądzić w poszukiwaniu detali.
  2. Myśl o potrzebach.
    Planując nowe rozwiązania, ekstremalnie mocno bierz pod uwagę potrzeby i opinię interesariuszy oraz użytkowników końcowych. Słuchaj ich, ale pamiętaj, że innowacja przychodzi nie tyle ze słuchania, co ze zrozumienia potrzeb i oczekiwań.
  3. Feedback fundamentem rozwoju.
    Zbieraj z pokorą informację zwrotną na każdym etapie tworzenia i wykorzystuj ją do ulepszania swojego rozwiązania.
  4. Traktuj swoje rozwiązanie jako nigdy nieukończone dzieło – projektuj proces tak, aby naturalne było, że łatwo musi się zmieniać i podążać za zmianami. Buduj procesy, które są tak skonstruowane, że łatwo dają się modyfikować, kiedy to konieczne.
  5. Synergia zdziała cuda. Przemyśl i zaplanuj jak nowy/zmieniony proces wpływa na inne procesy i łączy się z nimi. Niech rozwiązania działają jak system naczyń połączonych.
  6. Zadbaj o odpowiednie wdrożenie, umiejscowienie w biznesie i wypromowanie procesu – tak, HR też potrzebuje marketingu. I jeszcze raz dobrej komunikacji.
  7. Podczas projektowania lub zmiany procesu, myśl nie tylko o jego dobrym/lepszym funkcjonowaniu, ale też o efektywnym modelach dostarczania go i jego większej dostępności (może dedykowana aplikacja, dostępność na urządzeniach mobilnych itp.).
  8. Wyceniaj swoje rozwiązania. Ile są warte? Co dają organizacji i pracownikom? W jakie cele biznesowe wpisują się?
  9. Regularnie sprawdzaj, przeglądaj, oceniaj efektywność, wszystko się zmieniaj. To użytkownicy i efekty zweryfikują Twój proces.

Za oczywiste inspiracje dziękuję w tym miejscu podejściom design thinking i agile. A Ty? Na ile jesteś #consumable?

%d bloggers like this: