Zapewne wszyscy liczymy na to, że w tym roku wrócimy do „jakiejś” normalności, że przynajmniej w jakimś sensie, w jakimś wymiarze, uda się przezwyciężyć kryzys. Jednocześnie coraz więcej osób przewiduje, że w biznesie nic, nigdy nie będzie już „tak samo”, do pewnych dobrodziejstw lub głupstw beztroskich czasów przed covidem nie będzie powrotu. Nasza odpowiedź? To #BackToBusiness .
Z prognozami jest zresztą duży kłopot. Ostatni rok pokazał jak nieprzewidywalny stał się nasz świat. VUCA na całego. Dziś liczy się konkret: efekty pracy wykonanej wczoraj i szybka reakcja na to co dzieje się dziś. Potrafimy powiedzieć co nam się udało osiągnąć w czasie pandemii i czego byśmy chcieli uniknąć w przyszłości, ale nie możemy wiedzieć na pewno, co się wydarzy.
Powrót do normalności
W HR Influencers ukuliśmy na 2021 rok hashtag: #BackToBusiness, ponieważ rozumiemy, że powrót do „normalności” oznaczać będzie powrót do podstaw w zarządzaniu ludźmi – takich jak bezpieczeństwo, relacje, zaufanie z jednej strony, z drugiej strony budżet, wyniki, zarządzanie przez cele.
W czasie wymuszonej przez epidemię izolacji zespoły zintegrowały się wewnętrznie i oddaliły od innych. Powrót na łono firmy, poprzedzony np. zwolnieniami, może społeczność firmową mocno podzielić. Liderzy, którzy wezmą odpowiedzialność za trudne decyzje mogą czuć się napiętnowani. Łatwo o podziały na „my” i „oni”. Zadaniem liderów ale także HR’u jest z tymi emocjami się zmierzyć i odbudować w zespołach poczucie zaufania i przynależności.
Zaangażowanie online
Opanowanie kryzysu daje podstawy do wdrażania nowych zadań, procesów oraz motywowania pracowników wskaźnikami jakości czy ilości oznaczających normalizację. Pracownicy wciąż będą oczekiwać feedbacku i oferty rozwojowej, zwłaszcza w obszarze potrzebnych nowych kompetencji. O tym jak budować zaangażowanie pracowników online, jak motywować ich do działania rozmawialiśmy w 12. odcinku HRInsight w gronie: Joanna Kucharska Dyrektor ds. HR w Sii Polska, HR Influencer, Michał Płaczkiewicz Dyrektor Działu Personalnego Unum TUiR S.A., Piotr Stohnij manager, trener, autor „Koniec alfabetu”.
Z dynamiki kryzysu wynikają pewne zagrożenia. Zarządzanie w trybie awaryjnym może prowadzić do zbytniej kontroli lub jej utraty, biurokracji, niespójnej komunikacji, nieprawidłowości i niepożądanych zachowań spowodowanych stresem.
Dlatego, jak nigdy wcześniej, biznes potrzebować będzie HR-u, a HR dobrej komunikacji z biznesem. Zgodnie z hasłem HR Influencers z 2020 #RazemZdalniDoWszystkiego teraz wspieramy naszych członków w wyzwaniu #BackToBusiness.
Marek Parzydło: współzałożyciel HR Influencers, Executive Partner w Younicorn, GALLUP® Certified Strengths Coach
0 komentarzy